woensdag 1 juni 2011

Interview (nl): 1349

De Noorse band 1349 is een grote naam binnen de black metal. Ondanks enkele stijlexperimenten op hun laatste albums zijn ze absoluut zuiver in hun stijl en optredens. Gitarist Archaon gaf tekst en uitleg over de band.

- Wat houdt black metal in volgens jullie?

We zien onze muziek als een vorm van obscure kunst. Als een manier waarop we ons op een brede manier kunnen uiten.

- Sommige bands zien black metal als pure duivelsaanbidding op een theïstische manier. Wat vind je daarvan? Zou dat de definitie van black metal moeten zijn?
Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik zie het nut niet van het opleggen van regels en grenzen in het bestaan. Religie maakt alles een stuk makkelijker door een soort raamwerk te bieden. Hoe je je leven moet leiden volgens specifieke regels. Dat zal voor sommige mensen werken, maar niet voor mij.

- Wat is het belangrijkste doel van de band? Gaat het om het overbrengen van een boodschap of gaat het om het maken van duistere kunst?

Het belangrijkste doel van 1349 is om onze eigen verlangens naar het maken van dit soort muziek te vervullen. Het zal wel klinken als een cliché, want zoveel bands zeggen het, maar dat is de reden waarom we het nog steeds belangrijk vinden om te doen wat we doen, onder de naam 1349. Het is ons boven het hoofd gegroeid, bij wijze van spreken. En nu leeft het zijn eigen leven. Zolang we het gevoel hebben dat we iets toe te voegen hebben is er potentieel en interesse, weet je. Niemand van ons “moet” dit doen, maar we kiezen ervoor om door te gaan. 

- Jullie eerste demo’s zijn eind jaren ’90 uitgebracht. Was het zwaar om een plek te vinden tussen al die andere bands? Heb je het gevoel dat jullie als originele band gezien werden?

In de tijd dat 1349 werd opgericht was ik nog geen bandlid. De jongens hadden al vrij vroeg een demo opgenomen voor zichzelf en een jaar later hebben een ze nieuwe opgenomen met de titel Chaos Preferred en dat was de eerste indruk die ik kreeg. Er was een hoop potentie hoorbaar en ik ben toen gevraagd om de ruimte van gitarist te vullen. Dat heb ik gedaan. De band had een behoorlijke ambitie, een honger naar het creëren van iets anders dan al die uitgemolken subgenres die destijds bestonden. Ik zie mezelf graag als het laatste stukje van de puzzel, de nadruk leggend op snelheid en techniek. Vanaf dat moment zijn we steeds heel , heel hard aan het werk geweest en net voor Liberation uitkwam in 2003, kregen we echt aandacht in de scene.

- Noorwegen was altijd het black metalland bij uitstek, maar tegenwoordig lijkt het wel of andere landen het stokje hebben overgenomen en dat er uit Noorwegen voornamelijk zogenoemde post-blackbands komen. Wat vind je daarvan? 

Ik volg de scene niet genoeg om hier iets over te kunnen zeggen. Zo nu en dan hoor ik een geweldige band, ook binnen de black metal, net als in andere genres. Als ik zo’n band tegenkom dan richt ik mijn aandacht daarop.

- Hoe is het om met Frost te werken? Hij zal het wel verschrikkelijk druk hebben met Satyricon.

Hij is een geweldige artiest met talenten die veel verder gaan dan zijn drumwerk. Het spelen in twee bands houdt hem behoorlijk bezig, maar het werkt… Ik denk dat het hier vooral gaat om prioriteiten stellen. Als hij een keer niet mee kan op tour, dan hebben we het geluk dat we met andere getalenteerde drummers kunnen spelen zoals Tony Laureano (ex Nile, Dimmu Borgir, enz.).

- Candlelight staat bekend als een behoorlijk groot label. Waarom hebben jullie bij Indie Recordings getekend?

De meeste noemenswaardige Noorse bands zitten bij Indie. Ik zou ook niet zeggen dat ze heel anders zijn. Toen ons contract bij Candlelight afliep, kwam Indie met het beste aanbod, dus is de keuze vanzelfsprekend op hun gevallen.

- Jullie hebben getourd met Celtic Frost en Triptykon. Wil 1349 meer trash metal?

In de muziek van 1349 zijn veel verschillende invloeden en inspiratiebronnen te horen, waaronder trash metal, naast bijvoorbeeld black en death metal. We zullen doorgaan met het maken van muziek zoals het voor ons gevoel het beste werkt. Dat gezegd hebbende: Celtic Frost is een absolute favoriet voor sommige van ons. Carcass, waarmee we ook getourd hebben is een andere.  

- Ik heb meerdere black metalmusici horen vertellen dat ze van elektronische muziek houden. Denk je dat dat toeval is?

Ik heb absoluut geen idee.

- 1349 komt voor in het fotoboek True Norwegian Black Metal van Peter Beste. Hoe zijn jullie met hem in contact gekomen? Wat vind je van zijn boek?

Frost heeft hem op een of andere manier leren kennen en daarna heeft hij een photoshoot geregeld in een grot. De foto’s zijn geweldig geworden, zoals zoveel van Peters foto’s. Het boek is cool. Enig in zijn soort, zou ik zeggen. 

- Binnen een paar weken wordt The Slayer Diaries uitgebracht. Ken je dat boek? Wat vind je van het idee?

Nee, daar heb ik niets over gehoord.

- De media-aandacht rond black metal is niet meer zo enorm als eerst. Zelfs in de metalmedia niet. Vind je dat een goede zaak?

Er zitten twee kanten aan, om het zo maar te zeggen. In de muziekwereld is de een afhankelijk van de ander, dus op die manier werkt het denk ik in ons voordeel. Aan de andere kant denk ik dat elke genre binnen de metal de neiging heeft om te verzwakken en uit te sterven als gevolg van het deel worden van een trend. 1349 zal daar zeker niet bij horen. Ik houd er liever mee op dan dat 1349 zo zou worden. Volgens mij denken we er binnen de band allemaal zo over.

- De reacties op het vorige album, Revelations Of The Black Flame, waren nogal wisselend. Hoe belangrijk zijn recensies voor jullie? Hebben ze enig effect op jullie muziek?

Nee, absoluut niet. Als er iets is wat we willen proberen, dan doen we dat, zoals ik bij je vorige vraag net ook al zei. Wat betreft Revelations Of The Black Flame: we wisten van tevoren dat het album nogal wat teweeg zou brengen, maar we wisten ook dat dit op dat moment voor ons nodig was om te doen.

- Demonoir bevatte veel traditionelere black metal dan zijn  voorganger. Vonden jullie dat noodzakelijk, of is het album gewoon het resultaat van een natuurlijke ontwikkeling?


Veel van het materiaal van de laatste albums is in dezelfde periode geschreven, dus daarna volgde het proces van verdelen van de verschillende nummers over de twee albums. Op die manier is Demonoir meer een opvolger van Hellfire dan van Revelations… Persoonlijk zie ik Demonoir als een veel diverser, geraffineerder en complexer album dan bijvoorbeeld Hellfire, hoewel de meeste nummers vrij snel zijn.  

- Welke black metalbands raad je aan?Zijn er bands die volgens jou ondergewaardeerd worden?


De laatste band die mijn aandacht trok was het Amerikaanse Wolves in the Throne Room. En ik vind dat het laatste album van Dodheimsgard enorm onderschat wordt. Het is een meesterwerk!

- Is er enige kans op een concert in Nederland binnenkort?

We zijn momenteel bezig met het plannen van een Europese tour met onze nieuwe concertorganisator, Factory Music. Dus het antwoord op je vraag is ja, dat is zeer waarschijnlijk.

- Wanneer kunnen we een nieuw album verwachten? Weer wat stijlveranderingen?

Het zou volgens mij zonde zijn als de apocalyps niet vergezeld zou worden door een 1349-album, dus… De wereld gaat toch ten onder in 2012? We zullen wel zien en wij zijn de uitverkorenen om erbij te zijn, vertegenwoordigend. En, zoals altijd: verwacht het onverwachte…

- Bedankt voor dit interview!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten