donderdag 14 juli 2011

Interview (nl): Dark Funeral

Al jaren behoort het Zweedse Dark Funeral tot de succesvolste black metalbands. Achttien jaar geleden startten gitaristen Blackmoon en Lord Ahriman de band. Na in 1994 een EP uitgebracht te hebben met simpelweg de naam Dark Funeral, bracht de band twee jaar later de legendarische plaat The Secrets of the Black Arts uit. Sinds toen heeft Dark Funeral nog vijf albums uitgebracht, met als laatse wapenfeit het in 2009 verschenen Angelus Exuro pro Eternus. Hoofdbandlid Lord Ahriman beantwoordde een paar vragen.

- Ik schrok ervan toen ik net besefte dat het alweer vijftien jaar geleden is dat The Secrets of the Black Arts uitkwam. Ik weet nog dat ik dat album toen zag als een heel veelbelovende start. Hogesnelheids kwaliteitsblackmetal. Hoe kijk je terug op de beginjaren van de band?

Ja man, de tijd vliegt! De vroege jaren waren zacht gezegd behoorlijk chaotisch. Ik denk er met plezier aan terug.   

- Het album daarna, Vobiscum Satanas, wordt vaak genoemd als jullie beste album. Ben je het daarmee eens?


Het zit zo. Voor mij is elk album een weergave van mijn en de bands geestelijke toestand op het moment dat het album geschreven en opgenomen is. En wij gaan gewoon verder natuurlijk. Nieuwe dingen gebeuren in het leven, nieuwe dingen maken me kwaad, noem maar op. Dus wat mij betreft ligt het laatste album dat we geschreven hebben het dichtst bij mijn ziel, als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe dan ook, ik beleef nog steeds aan het spelen van de nummers van Vobiscum Satanas en dan vooral het titelnummer.

- Alle Dark Funeral-albums zijn van hoge kwaliteit. Geen van de albums stelt op enige wijze teleur, ondanks het feit dat de band nogal wat ledenwisselingen heeft gehad. Hoe kan dat?


Dank je. Sinds Vobiscum Satanas ben ik hoofdverantwoordelijk voor het schrijven van alle nummers enzovoort, dus dat verklaart een hoop. En elke keer dat we een bezettingswisseling hadden, hebben we de lat hoger gelegd voor onszelf. Tegelijkertijd hebben we veel geluk gehad bij het vinden van nieuwe, meer getalenteerde muzikanten.

- Veel moderne black metalbands nemen hun teksten behoorlijk serieus. Ze staan echt voor wat ze verkondigen in hun muziek. Geldt dit ook voor Dark Funeral?


Natuurlijk. Maar ik ben een behoorlijk teruggetrokken persoon, niet echt een prater. En daarnaast vind ik het makkelijker om mezelf via muziek uit te drukken dan met woorden, maar met de muziek kan ik genoeg delen en de luisteraar uitnodigen voor een hellerit door mijn eigen, persoonlijke duisternis.

- Een paar jaar geleden hebben jullie een enorme berg livemateriaal op DVD uitgebracht. Ten eerste: bedankt daarvoor! Maar waarom zoveel van dezelfde nummers en waarom zijn de opnames zo kort na elkaar gemaakt?


Nou, het hele idee achter die DVD-serie was om de fans een beter inzicht te geven in onze wereldwijde tour voor het album Attera Totus Sanctus. Tegelijkertijd wilden we ze een historische hellerit bieden met tonnen aan amateuropnames van onze hele carrière. En in zekere zin was deel één, met alleen beelden van Europese shows, bedoeld voor de Europese markt, terwijl deel twee, met daarop shows in Zuid-Amerika, bedoeld was voor de Zuid-Amerikaanse markt.

- Het viel me op dat Emperor Magus Caligula het publiek behoorlijk vaak bedankte tijdens concerten. Hoe belangrijk zijn fans voor jullie?


De fans zijn natuurlijk heel belangrijk voor elke band. Helaas zijn sommige bands zo blij met zichzelf als ze in een bepaalde mate succes hebben dat ze het contact met dat deel van de realiteit verliezen. Dat is iets dat wij nooit gedaan hebben en nooit zullen doen. We hebben altijd ons best gedaan om onze fans het respect te geven dat ze verdienen en we zijn niet bang om onze waardering naar ze uit te spreken. Vooral niet tijdens optredens. Aan de andere kant wordt het natuurlijk ook wel eens te intens, dus het moet wel een beetje in balans en op de juiste afstand blijven. Ik ben tenslotte niet de sociaalste persoon op aarde en ik ben er niet om iedereens beste vriend te zijn.

- Afgelopen jaar verlieten drie leden de band. Een van ze was zanger Emperor Magus Caligula. Ben je bang geweest dat dit het einde van Dark Funeral zou kunnen betekenen?


Nee. Hoewel we als band behoorlijk hecht zijn geweest, is het nog steeds zo dat ik zo'n beetje alles alleen regel, inclusief het schrijven van nummers tot aan de zakelijke kant. Chaq Mol heeft me natuurlijk wel altijd bijgestaan en dat doet hij nog steeds. Dus in dat opzicht is er nooit echt iets veranderd. Ik ben niet iemand die achterom kijkt, maar vooruit om te kunnen anticiperen op situaties die zich voor kunnen doen. En zolang ik de kern van de band ben, zal ik de vlag van de Zweedse Black Metal blijven zwaaien. Wie er ook verdwijnt of blijft, ik blijf zo lang doorgaan met Dark Funeral als ik kan.

- Gelukkig is drummer Dominator terug bij de band en pas geleden hebben jullie ook een nieuwe zanger gevonden. wat zijn je verwachtingen voor de toekomst met deze samenstelling?



Ja, Dominator is terug! Hij is niet alleen een geweldige drummer, maar ook een heel goede vriend. Ik ben echt heel blij dat hij weer terug is bij de band. Sinds de bezettingswisseling een feit is, hebben we de intentie een nieuwe, veel sterkere en veel hechtere line-up te bouwen. En naast het vinden van nieuwe, uiterst professionele en volledig toegewijde leden, wilde ik heel graag dat die nieuwe leden ook een sterke binding hebben met alles rondom de band. En nu de bezetting compleet is, geniet ik er echt enorm van. Het blijkt nog beter te gaan dan ik verwachtte. Ik ben er zeker van dat dit zichtbaar zal zijn, vooral wanneer we de podia weer komen afslachten. Wees gewaarschuwd! Binnenkort zullen jullie Dark Funeral meemaken op de meest intense, helse manier ooit!

- Hoe staat het met de zoektocht naar een nieuwe bassist? Is er al nieuws te melden?

Eigenlijk hebben we al een paar maanden een bassist. We maken hem binnenkort bekend aan de wereld.

- Tegenwoordig lijkt de Zweedse black metal-scene behoorlijk veel overtuigender dan de Noorse. Bands als Watain, Ondskapt, Marduk en Dark Funeral lijke niet echt veel Noorse concurrentie te hebben. Hoe kon dat gebeuren? Wat is er mis gegaan in Noorwegen?

Moeilijk te zeggen, maar ik heb nooit echt enige vorm van competitie opgemerkt tussen Zweden en Noorwegen. Dark Funeral is een klasse apart, denk ik.

- Naar wat voor muziek luister je zelf? Heb je nog black metal-aanraders?

Ik luister naar allerlei soorten metal. Vooral extreme metal trouwens, maar ook soms wat dark industrial af en toe.

- Wat kunnen we van jullie verwachten in de toekomst? Een nieuw album? Een tour?

We zijn momenteel druk bezig met oefenen om in een geweldige vorm te komen zodat we zo snel mogelijk kunnen gaan touren om de hel weer eens te laten losbreken. En zodra we zogezegd "tourklaar" zijn, is er hopelijk genoeg tijd om weer verder te kunnen met het schrijfproces voor een nieuw album waar ik een tijdje geleden al aan begonnen ben.

- Bedankt voor je tijd en je antwoorden!

Bedankt voor je interesse en steun!

Dark Funeral-albums, -DVD's en allerlei andere bandspullen zijn te verkrijgen op Diabolis Wear.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten