vrijdag 27 mei 2011

Column (nl): Mijn black

15 jaar geleden ontdekte ik de black metal. Als je Cradle of Filth als black metal ziet tenminste… Daarvoor luisterde ik naar Metallica. Ik was wat je een fan zou noemen. Ik had alle albums en luisterde er dagelijks naar. Metallica was mijn muziek. Ik wist wel dat geen perfecte muziek was, maar het was het beste dat ik kende.

Op een dag vond ik in een platenzaak een album waarvan de hoes me nogal intrigeerde. Hij had iets gotisch, iets duisters. Ik kocht Vempire zonder er maar naar geluisterd te hebben.

Dat album van Cradle of Filth had een bepaalde sfeer. Veel was het niet, maar het was meer dan ik ooit gehoord had. De teksten waren ontzettend theatraal, maar het was de eerste keer dat ik een nummer hoorde waarin Satan genoemd werd. Ik geloof niet in Satan, nooit gedaan ook, maar het fascineerde me.

Ik begon me te verdiepen in deze soort muziek. Ik had natuurlijk nog geen toegang tot het internet, dus was het nogal lastig om informatie te vinden, maar ik had niet heel lang nodig om Mayhem te ontdekken. Door alle media-aandacht die die band toen kreeg was dat ook niet zo moeilijk.

Toen ik De Misteriis dom Sathanas voor het eerst horde wist ik dat ik gevonden had waar ik naar op zoek was geweest. Het was metal, maar met zo’n intense, duistere, agressieve, smerige sfeer… Ik heb er nog steeds geen woorden voor.

Mayhem is lange tijd veruit mijn favoriete band geweest. Natuurlijk kocht ik ook wel andere albums. Immortals Pure Holocaust, Emperors Anthems to the Welkin at Dusk, Burzums Filosofem, maar Mayhem, vooral De Misteriis… bleef het echtst voelen.

En nee, ik weet nog steeds geen sluitende omschrijving van het fenomeen black metal, maar ik kan het inmiddels wel redelijk schetsen. Het hoeft niet per se theïstisch satanisch te zijn, het kan ook atheïstisch zijn, zolang dat maar op een agressieve manier is. Het kan melodisch zijn, maar dat hoeft zeker niet. Het kan snel zijn, maar ook langzaam. Het noodzakelijke ingrediënt is duisternis. Je hoeft niet in Satan te geloven, maar je moet de duisternis gezien hebben. Anders is het onmogelijk om black metal te maken of te waarderen zoals het hoort. Prachtig in al zijn verschrikkelijkheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten