dinsdag 24 mei 2011

Interview (nl): Ondskapt

Er zijn niet veel bands die black metal zo serieus nemen als Ondskapt dat doet. Hun albums zijn zo duister als duister maar zijn kan en hun optredens zijn niets anders dan pure duivelsaanbidding. Zanger Acerbus was zo vriendelijk om een aantal vragen te beantwoorden over de band, zijn visie op black metal en hun toekomstplannen.

- De tour die voor dit jaar gepland stond is om gezondheidsredenen niet doorgegaan. Hoe gaat het ondertussen? Weten jullie al iets over een nieuwe tour?

Nou, ik ben nog aan het herstellen. Ik ben behoorlijk ziek geweest. De tour waar we het over hebben zou plaats hebben moeten vinden in mei en we zijn nog steeds van plan om ‘m op een ander moment alsnog te doen. We zijn geboekt voor meerdere optredens aangezien mijn gezondheid het me weer toestaat om op te treden. Eerst spelen we op het Devilstone festival in Litouwen op 16 juli, 18 augustus in Duitsland op Barther Open Air. Ook zijn we als hoofdact geboekt voor een Amerikaanse tour, Prefest for Rites of Darkness, in december. Op onze website, www.ondskapt.com, zullen we binnenkort meer informatie over toekomstige optredens posten en zeer waarschijnlijk volgt er nog wel een Europese tour.

- Sommige black metal bands gebruiken veel accessories en effecten bij hun optredens. Vuur, rook, bloed, delen van dode dieren, enzovoort. Andere bands houden het zo simpel mogelijk. Hoe belangrijk vinden jullie dat sort zaken?

Het hangt vaak af van de omstandigheden, de beschikbaarheid van dat soort zaken en natuurlijk van de lokale wetgeving. Maar geen wet zou me ooit de dingen op het podium laten doen die ik echt zou willen. Geloof me, dat zou veel verder gaan dan de dingen die jij nu noemt en het zou een behoorlijke bende worden. Het gaat ons erom een verrotte, walgelijke sfeer te creëren en de muziek voor zichzelf te laten spreken. Als je het over hem hebt, dan zal hij verschijnen.

- De term black metal is nogal vaak onderwerp van discussie geweest in de metalwereld. Hoe zou jij black metal definiëren?

In 90% van de gevallen zou ik dat hetzelfde doen als Alice Cooper dat in de jaren ’90 eens deed toen hij tourde in Scandinavië en de extreme metalbladen daar las. Hij noemde black metal erg “Spinal Tap”. Elke band probeerde kwaadaardiger en sinisterder te doen dan de ander. Ik zou heel graag zeggen dat het tegenwoordig anders is, maar dan zou ik liegen. Black metal in zijn puurste vorm is duister en inspirerend. Niet alleen als genre, maar ook als een manier van leven voor het individu.

- Wat vind je van de manier waarop het genre zich de afgelopen twintig jaar ontwikkeld heeft?

Ik zou zeggen dat het zich vanuit het ontstaan als een experimenteel mixgenre verspreid heeft en zijn succes heeft gehad in veel verschillende subgenres. Ik denk dat black metal niet zo makkelijk meer te definiëren is, aangezien er tegenwoordig zoveel bands op zoveel verschillende manieren deze stijl hanteren. Ze hebben allemaal hun eigen bestaansrecht opgebouwd. Natuurlijk is er door het internet veel veranderd en doordat muziek gratis beschikbaar is geworden waardoor de lat veel hoger kwam te liggen. Iedereen kan tegenwoordig thuis een demo opnemen en zijn muziek op het internet zetten en op die manier zijn eigen black metalband hebben. Dit was vroeger heel anders, toen zelfs een demo opnemen geld en moeite kostte. Ik zou zeggen dat de black metalscene zich op bepaalde vlakken behoorlijk ontwikkeld heeft en nog veel potentie heeft om zelfs nog verder te groeien, hoewel de puurheid ondertussen wel redelijk verzwakt is.  

- Wat vinden jullie, als pure black metalband, van het zogenoemde “post-black”-genre”

Daar heb ik nog nooit van gehoord.

- Zweedse black metalbands hebben op een of andere manier een ondefinieerbaar, typisch Zweeds geluid.  Hoe zit dat?

De studio’s die de opnames maken, de mensen achter de muziek, daarnaast invloeden en toeval. De grotere Zweedse black metalbands hebben natuurlijk het handelsmerk “Zweedse Black Metal” ontwikkeld door simpelweg de bands te zijn die ons land vertegenwoordigen. Bands als Bathory, Marduk, Nifelheim en dergelijke zijn op een bepaalde manier de leiders geweest in de Zweedse black metalscene en hun geluid is uniek genoeg, maar ik denk ook dat bepaalde albums zo goed zijn vanwege de productie.

- Welke bands verdienen volgens jou meer aandacht dan ze nu krijgen? Welke bands bewonder je? Zijn er bands met wie jullie graag eens zouden touren?

Er zijn niet veel Zweedse black metalbands waar ik interesse in heb. Wat ik wel ontzettend zou zien zitten is een tour samen met Ofermod.

- Na de jaren ’90 is black metal langzaam weer diep in de underground beland. Vind je dat een goede zaak?

Volgens mij komt dat door het zoeken naar wat eens was. Maar de waarheid is dat dat nooit meer herwonnen kan worden. Zelfs niet door de mensen die destijds verantwoordelijk waren voor alle ophef. Desondanks is de underground belangrijk vanwege zijn integriteit. De mainstream black metal is er alleen maar om winst te maken. Ik vind het belangrijk dat black metal zijn ware aard zou moeten laten zien. Waar de grotere corporaties corrupt en pervers zijn. Een scene zonder die demonen zou altijd puurder en eerlijker zijn en daarom nooit zo gewaardeerd worden als geheel.

- Erik van Watain zei ooit dat black metal te lang als grap is gezien. Ben je het daarmee eens?

Persoonlijk zie ik minstens 90% van de black metal als grap. De overige 10%  heeft tenminste het recht black metal te heten!

- Veel black metalmusici zeggen hun inspiratie van buiten de metal te halen. Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

We hebben meerdere “klassieke” inspiratiebronnen die tot op de dag van vandaag zorgen voor de vonk voor ons innerlijke vuur waardoor we deze muziek kunnen schrijven. Maar ook alles dat we konden vinden dat maar zo ziek en kwaadaardig mogelijk is. Toen Nabemih en ik jong waren luisterden we veel naar de oude klassiekers van de black metalscene, maar ook klassieke muziek vonden we bijzonder interessant. Die composities kunnen zo verbazingwekkend mysterieus zijn, zo duister en groots. De variaties en nuances waren soms zo overweldigend dat het bijna te goed was om waar te zijn. Volgens mij was klassieke muziek toen het geschreven werd, de black metal van zijn tijd.

- Het is me opgevallen dat metalmusici vaak heel vriendelijke, rustige mensen zijn. Hetzelfde geldt voor het publiek. Hoe valt dat te rijmen met het extreme karakter van de muziek en de teksten?


Ik weet niet of dat klopt en ik zie het nut er niet van in om daar allerlei psycho-analyses over op te zetten, maar ik weet wel vrij zeker dat de meeste van ze onder hun make-up en spikes enzovoort ontzettend normale mensen zijn die teveel denken in plaats van doen. Ik neem het ze niet kwalijk, ze hebben geen hoger doel of een drang naar macht. Ze zijn er alleen maar voor de muziek en hebben zoals gebruikelijk geen idee van waar black metal eigenlijk over gaat! BLACK METAL IS DE MUZIEK VAN DE DUIVEL. HET PUBLIEK ZOU ELKAAR NEER MOETEN SCHIETEN IN PLAATS VAN SPIKES TE DRAGEN!

- Er zat behoorlijk wat tijd tussen Arisen from the Ashes en het voorgaande album Dödens Evangelium. Is Ondskapt sinds het laatste album de belangrijkste band voor alle leden?

Ik werk niet met mensen die niet de kracht hebben zichzelf in te zetten voor iets dat belangrijker is dan zij zelf zijn.

- Wat is het belangrijkste voor Ondskapt? Gaat het vooral om de muziek, of is de boodschap erachter belangrijker?

Ik verbaas me over het feit dat rede en gezond verstand niet alleen buitenspel worden gezet, maar zelfs gehaat en verworpen worden. De mensheid zal spoedig uitgedund worden, net als al het andere in de wereld van de duivel, en verkracht zichzelf tot het onnatuurlijke. Nieuwe openbaringen van perversie versus de mensheid worden geschreven. Als demonen bezit van je nemen is mijn god aan het werk. Het geloven van zij die bedreigen wordt waarheid en koren van gegil en gekreun vullen de nacht. Hierin ligt de monumentale weg naar de waarheid. Daarin ligt verdoemenis! Naar de tijd verstrijkt verdwijnt loutering voor eeuwig! Uiteindelijk zal het hellevuur een wetteloze verzameling zielen verslinden voor een groter rijk van één. Onmeetbare afstanden van helse verrotting met de schoonheid van een verloren droom. Alle ziekheid van onze kwaadaardige samenkomst en onze zielen wordt verenigd om alle onzuiverheden van de mens te vernietigen.  Misschien dat dit lijden nog overtroffen kan worden, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.

- Christelijke invloeden verdwijnen steeds meer uit Europa, terwijl de islam steeds groeter lijkt te worden. Zien jullie de islamitische Satan als dezelfde als de christelijke?


Uiteindelijk maakt dat helemaal niet uit. Het zijn allemaal perverse varkens die gemolesteerd worden door een kracht die nog veel groter is dan ik zelfs kan bevatten. Vanaf hun geboorte zijn ze al gedoemd tot ziekelijkheid en achterlijke logica. Miljoenen hetzelfde, als een kudde schapen, onzuiver in hun eeuwig durende slaap…

- Wanneer kunnen we een opvolger van Arisen from the Ashes verwachten?

Volgend jaar gaan we de studio in en dan zien we wel.

- Kun je al iets zeggen over een verandering van stijl? Of gaan jullie verder in dezelfde stijl als het laatste album?

Nabemih en ik hebben besloten dat weer meer in de richting van het materiaal op Draco Sit Mihi Dux zullen gaan. Ik kan je verzekeren dat het bijzonder zal worden en waardig voor een goddelijke zaak.

- Bedankt voor je tijd!

Namens Ondskapt,
/ Acerbus

Waarschijnlijk onnodig om te melden, maar Osmose productions verkoopt graag nog een aantal exemplaren van Ondskapts laatste album. Ze hebben ze op zowel cd als vinyl liggen. Uiteraard zijn ook de vorige albums nog beschikbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten