dinsdag 29 november 2011

Interview (nl): Malign

Vorige maand brachten ze hun EP’s Fireborn en Divine Facing opnieuw uit. Kort daarna speelden ze voor het eerst in meer dan tien jaar weer live. En nu dan het eerste interview in tien jaar. Maligns oprichter, voornaamste schrijver en frontman Mörk spreekt.

- Ik denk niet date er veel mensen dit interview zullen lezen die Malign niet kennen, maar misschien is het wel een goed idee om het ter introductie toch te vragen: waar staat Malign voor? Wat zijn de belangrijkste visies en standpunten van de band?

Malign is een schip, een kanaal voor onze langdurige en onweerstaanbare aantrekking tot het pure duister en alles wat daarbij hoort. Kort gezegd zijn we een black metalband die gezworen heeft bij religieus, theïstisch satanisme.

- Malign is begonnen in 1994. Kun je iets vertellen over de oprichting van de band?

De beslissing om een band op te richten kwam absoluut voort uit de hierboven genoemde relatie tot de duistere zijde. In 1994, toen we halverwege onze tienerjaren waren, werd dit misschien niet echt op zo’n geraffineerde manier gebracht, zowel muzikaal als tekstueel. Maar nogmaals: we zijn nooit een band geweest die het nodig vond om te pochen met z’n muzikale vaardigheden of het hersenloos opdreunen van heilige teksten om op die manier maar over te kunnen komen als belezen en kundig. Wij hebben ons altijd gericht op het behouden en het kanaliseren van die spontane, aanvallende agressie die altijd in onze muziek besloten is geweest in combinatie met een nobele, respectvolle en oprechte bewondering voor, en het propageren van de krachten die we vertegenwoordigen en aanbidden in onze teksten.

- Vorige maand heeft Malign voor het eerst in meer dan tien jaar weer opgetreden. Hoe heb je dat ervaren?

Met gemengde gevoelens eigenlijk. De 20 minuten die we ongeveer op het podium gestaan hebben, waren zeker ongelofelijk spiritueel. Op een wat wereldsere en persoonlijkere manier gezien was het feit dat het concert plaatsvond in mijn woonplaats (Stockholm) zowel positief als negatief. Het was om meerdere redenen makkelijker geweest om dit in een ander land te doen, maar het voelde goed om een aantal heel oude supporters en bondgenoten te zien alsook een flink aantal nieuwe. We hadden geen idee wat te verwachten eigenlijk en hoewel het achteraf meer voor- dan nadelen had, heeft het me wel weer laten beseffen dat de beslissing om het “rocksterrenwereldje” min of meer achter me te laten, terecht was.

- Watain en Malign zijn een logische combinatie, maar de combinatie met The Devil’s Blood lijkt een beetje vreemd. Hoe beviel dat?

Muzikaal gezien denk ik dat je wel een punt hebt, maar die drie bands gaan over zoveel meer dan alleen muziek. Ik denk dat ik rustig namens alle bandleden kan zeggen dat deze drie acts elkaars werk respecteren en bewonderen. Hoewel de band tussen Malign en Watain sterker, duidelijker en ouder is, steun ik zeker ook S.L. en The Devil’s Blood. Anders zouden we er nooit aan meegedaan hebben.  

In spirituele zin zou ik The Devil’s Blood eerder een black metalband noemen dan de meeste black metalbands. In zekere zin hebben zijn ze een van die weinige bands uit de geschiedenis van welk genre dan ook, die een dergelijke magisch geladen aura heeft.  

Zelfs in strikt muzikale zin denk ik dat het geweldig werkte met Malign als opening, The Devil’s Blood die hun ding als tweede deden en Watain die de ceremonie die avond afsloot. Ik zou The Devil’s Bloods minder “gewelddadige” set niet als rustmoment zien of zoiets, maar ik denk dat ze er in ideologische zin goed bij pasten en hun behoorlijk andere stijl maakte alles veel effectiever/gebalanceerder dan wanneer Watain vijf andere extreme klotebandjes had moeten gebruiken om voor ze te openen. Ik weet dat iedereen die hierbij betrokken is geweest er tevreden over was en dat is, hoe dan ook, alles wat telt.

- Tot nu toe heeft Malign slechts twee EP’s en een demo uitgebracht. Is er een bepaalde reden waarom jullie niet meer opgenomen hebben?

Niet een special reden, maar vele. De meeste daarvan zijn toch te ingewikkeld, persoonlijk of oninteressant om hier te delen. De simpele antwoorden op de vraag waarom we onproductief zijn geweest (zacht uitgedrukt) zijn misantropie, armoede en andere prioriteiten, noodzakelijheden en problemen.

-Het is lang geleden dat Malign nieuw materiaal uitgebracht heeft. Nu zijn Divine Facing en Fireborn opnieuw uitgebracht bij NOEVDIA. Kunnen we ergens in de nabije toekomst nieuw materiaal verwachten?

Ja, die twee uitverkochte EP’s zijn nu opnieuw uitgebracht op LP. Deze uitgave is niet gelimiteerd, aangezien we geen reden zien om de zakken te vullen van de varkens die rijk proberen te worden met de hysterische tweedehands markt op het internet. Er is een versie op digi-CD uitgebracht in 2005 en die blijkt ook uitverkocht te zijn. Ik weet momenteel niet of die ook weer beschikbaar wordt.

Als er iets is dat ik de afgelopen jaren geleerd heb is het wel om niet te speculeren of beloftes te doen over toekomstige activiteiten van Malign. We werken nog steeds, en hebben dat in min of meer onophoudelijk gedaan, aan het debuutalbum. Het had in de jaren ’90  al uit moeten zijn, maar nogmaals: ik geloof dat onze muziek en onze boodschap tijdloos zijn in deze context. Er zijn plannen voor meer releases in de toekomst, maar of die werkelijkheid worden is een heel andere vraag.

- Kunnen we meer optredens verwachten van Malign? Een volledige toer misschien?

Nee! We hebben dat optreden in Stockholm gedaan om onze steun en dankbaarheid te tonen aan Watain bij hun 13-jarig jublileum, wegens alles wat ze hebben gedaan voor Malign en de ideeën die we delen. We hebben de komende tijd GEEN zin om te toeren in een of andere oude klotebus en te spelen voor krakers en mongolen met patches op hun vestjes.  

De omstandigheden waaronder we het optreden met Watain deden waren heel special en ik denk dat de volgende keer dat zo’n lucratieve (niet in financiële zin kan ik je verzekeren) en waardige mogelijkheid zich voordoet we wel zullen zien wat het lot ons toestaat te doen.

We hebben al een aantal aanbiedingen van anderen die gehoord hadden dat we “weer actief”
zijn afgeslagen. Gevleid als we op de een of andere manier zijn door alle interesse, vinden we dat het belangrijker is om onze aandacht te richten op het uitbrengen van het album dan op metalfans een leuk avondje uit bezorgen.

- Alle leden van Malign zijn en waren betrokken bij andere bands. Wat is de reden dat je besloten hebt Malign nieuw leven in te blazen?

Malign is nooit dood geweest. Zeker, we hadden actiever kunnen zijn en onze verplichtingen in andere bands hebben hun invloed hier wel op gehad, maar dat was niet het belangrijkste. De enige muzikale andere activiteit die tijd en meer inspanning kostte was mijn optreden als live-gitarist bij Watain in de periode van 2001-2006 en toen ik daarmee stopte veranderde het tempo van Malign ook niet. Zanger Nord zat sinds 1998 ook bij Ofermod, maar daar is hij pas geleden mee gestopt.  

Zoals ik al zei is tijd niet de belangrijkste factor waar het gaat om Malign en in mijn hart en ziel is het een allesoverheersende aanwezigheid, bijna als een wezen, onafhankelijk bestaand, soms hunkerend naar toewijding en offers. We doen vrijwel nooit dingen letterlijk bewust en we hebben geen businessplan. Malign gaat voornamelijk over het gevoel van binnen en de geestelijke toestand van de leden.  

Eind 2011 gebeurde het dat de sterren goed stonden en het tijd was om opnieuw te verschijnen. Het bovengenoemde concert kan misschien gezien worden als de vonk die de motor weer laat lopen, maar het zou zomaar nog eens tien jaar kunnen duren voor we weer een stap maken. We zijn het erover eens dat het tijd is dat we het debuutalbum afmaken en opnemen dat aangekondigd was in 1997 of zoiets.

Op het moment weet ik niet eens echt zeker wie er al dan niet in de band zit, maar zolang ik het meeste materiaal schrijf en Nord de tekstuele propaganda, is de rest eigenlijk van veel minder belang. Voor het optreden met Watain gebruikten we een sessiedrummer en –gitarist. Zij zouden in de toekomst een rol kunnen gaan spelen en een aantal andere getalenteerde en gemotiveerde medestanders hebben ook de wens ons te kunnen helpen al uitgesproken. De wereldse wies en wats zijn irrelevant in relatie tot onze boodschap. We oefenen niet samen en we onderhouden tegenwoordig zelfs geen contact, maar we zijn zeker niet dood als je het mij vraagt.

- Malign wordt vaak genoemd al seen van de grondleggers van de “orthodoxe black metal”. Wat vind je daarvan?

Dat zeggen ze. Ik heb geloof ik niet eens een idee van wie al die nieuwe “orthodoxe” black metalbands zijn en het kan me ook niet echt schelen. Bijzonder weinig van die nieuwe bands hebben indruk op me gemaakt of hebben ook maar een fractie van de geest van de voorvaders van dit genre.

Ik ben bang dat veel van ze simpelweg de teksten, de esthetiek en het gedrag herkauwen van hun voorlopers zonder enig dieper inzicht, reden of gedachte achter hun beslissingen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat dergelijke dingen gebeuren binnen deze of een andere subcultuur.   

Ik zeg niet date er sowieso wat mis is met beïnvloed zijn (door ons of wie dan ook), maar ik hoop dat het pad dat gemaakt is door Malign en bepaalde andere bands om ons heen, gebruikt zal worden door diegenen die ons echt volgen en dat hun daden oprecht zullen zijn. Maar nogmaals: waarom zou je je druk maken om wat ik vind? Ik ben maar een mens, maar de krachten achter Malign zijn koud, vergevingloos en genadeloos. Denk daaraan voordat je met gestolen symbolen, geluiden en verschijningen van ons speelt.

Voor de rest kan het me weinig schelen wat er in de black metal gebeurt.Ik richt me liever op Malign en ik verzeker je dat wat we doen zuiver, eerlijk en effectief is. Het feit sommigen ons als cult zien is niet iets dat me bezighoudt of mijn ego streelt. Bevestiging door anderen is iets dat heel ver af staat van waar het in mijn band en zijn spiritualiteit om gaat. Het tegenovergestelde zelfs. Het slachten van het ego en de uitroeiing van andere mensen heeft de hoogste prioriteit.

- In een korte boodschap op de Facebook-pagina van de band staat dat “Malign lange tijd heeft geweigerd deel te nemen aan deze walgelijke scene”. Wat vind je precies zo walgelijk aan die scene?   

Het zou makkelijker zijn om uit te leggen wat ik niet veracht aan de black metalscene, de metalscene in zijn algemeenheid, of, in alle eerlijkheid: de mensheid.

Het korte antwoord is het feit dat de black metalscene bevolkt wordt door mensen en, belangrijk om op te merken, vaak mensen van de slechtste soort. Narcisten, bedriegers, zwakkelingen die erkenning zoeken van hun “metalbroeders” en genieten van lachen en drinken terwijl ze opscheppen over hun zojuist gevonden obscure vinylalbum, gescoord op eBay. Mensen die gebonden worden door kleinzielig materialisme en zondige gedachteloze lust. Zeker, we kunnen geclassificeerd worden als metalband, maar dat betekent niet dat we deel willen nemen aan die waarlijk walgelijke beweging. Ons concept en onze religie staat volledig los van dat waar zij voor staan.

We hebben ons vanaf het begin al van de scene gedistantieerd gevoeld. Zelfs al hadden we een  groot web van contacten in de tijd van het brieven schrijven enzovoort. In de loop van de tijd werden we steeds serieuzer over onze ideeën en over de reis op het linker pad. Ik denk dat de ontdekking dat bijna alle mensen om ons heen niets meer dan een stelletje opscheppers en ruggenstekers waren ervoor gezorgd heeft dat we ons terug getrokken hebben uit dat circus om onze overtuigingen te cultiveren en onze interesse in afzondering te ontwikkelen.

De enige reden dat we uiteindelijk onze zegen hebben gegeven aan een pagina op het internet (de Facebook-pagina waar je het over had) was dat het geen zin meer had om volledig stil te blijven. Ik moet de eerste kloppende biografie over ons op het internet nog vinden. Vandaar dat de enige logische stap die we konden nemen een platform ontwikkelen was waarop we correcte en relevante informatie over de band kunnen plaatsen. Dat gezegd hebbende; de pagina is een kwestie van monoloog, geen dialoog.

We horen nog steeds bij de grijze massa die de black metalscene heet, vooral in de digitale wereld. Het internet met al z’n terugporretjes, opgestoken duimpjes en onophoudelijke stroom van compleet irrelevante informatie vind ik ziekmakend en het staat ver beneden waar wij als als band voor staan. De interesse in Malign is nooit verdwenen, maar is de laatste tijd behoorlijk toegenomen, dus we voelden ons gedwongen een teken van leven te geven, recht uit de bron.

Maar goed, aangezien brieven schrijven, folders en papieren fanzines nogal uit de tijd zijn, zijn we dus hier beland. Misschien waren die papieren media in essentie niet echt minder weerzinwekkend, maar er is gewoon iets met het internet dat niet helemaal goed voelt naar mijn mening.  

Ik geloof dat we zo snel mogelijk zullen proberen om een fatsoenlijke website op te zetten in plaats van dat Facebook-profiel, maar tot die tijd, zoals op de pagina al te lezen is, is het DE ENIGE betrouwbare informatiebron waar het om Malign gaat. Dat wil niet zeggen dat de pagina direct geüpdate wordt zodra er iemand in z’n neus gepeuterd heeft, zoals het geval is bij bepaalde andere bandprofielen.

We hebben de stille benadering al een decennium geprobeerd en dat resulteerde alleen maar in de verspreiding van incorrect informatie en speculaties over de band, dus nu proberen we het tegenovergestelde een tijdje. Ik moet wel zeggen dat het voelt als een flinke stap terug. Zo’n tien jaar geleden ben ik gestopt met het geven van interviews, dit is een van de eerste sinds toen, en de reden daarvoor was dat vooral dat er niets belangrijks te zeggen was over Malign dat niet al op onze platen te vinden is.

Terwijl ik dit antwoord geef, realiseer ik me dat dit eigenlijk nog steeds klopt en dat ik absoluut geen plezier beleef aan interviews, aangezien de mensen achter de band onbelangrijk zijn en de muziek voor zich spreekt.

- Welk soort mensen hoop je dat er naar de muziek van Malign luisteren?

Dat is niet iets waar we ons bewust mee bezig houden of ons druk om maken. Ik zei tien jaar geleden al dat we de muziek van onze religie maken en dat het voornamelijk een uitlaatklep is voor onze toewijding als een manifestatie onze overtuigingen en ten tweede om hopelijk de mensen die ons geloof delen te voorzien van inspiratie en vechtlust. Dat meen ik nog steeds! Ik maak en schrijf voornamelijk muziek uit een roeping, een dwingend bevel van een wil buiten mij waar ik me aan moet houden.

- Een essentieel element van black metal is duivelsaanbidding. Het lijkt erop dat alle serieuze black metalbands daar hun eigen definitie van hebben. Hoe zou je Malign’s visie op satanisme omschrijven?

Dat is een vreemde manier om het te stellen. Maar goed, dit is het type vraag dat ik niet wil, niet mag en niet hoef te beantwoorden. Als er iets is aan ons dat niet uitgelegd wordt in de muziek en teksten, dat ik zou moeten uitleggen, dan zou je het toch niet begrijpen. Waar Malign over gaat zou bijzonder duidelijk moeten blijken uit de teksten en de sfeer. Aanbidding op een bijna primair niveau, ongecompliceerde toewijding en eenvoud en helderheid, die daardoor ook zeer krachtig en onvervuild is.

- Tegenwoordig begint het subgenre orthodoxe black metal vrij groot te worden. Bands als Watain en Deathspell Omega worden nog elke dag populairder. Zie je dat als iets positiefs? Of zou het resultaat ook kunnen zijn dat het genre verwatert zoals gebeurde bij de black metal in de jaren ’90 of bij death metal in zijn algemeenheid?

Nog een vreemde vraag, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik heb daarentegen geen enkele twijfel wat betreft de kracht van de bands die je noemt. Ze zijn altijd verder gegaan met het bewandelen van hun eigen pad en het is zeer waarschijnlijk dat ze daarmee doorgaan, onafhankelijk van hoeveel albums ze verkopen. Dat het genre verwatert door kopieën zonder gedachte erachter is misschien een risico, maar niet echt iets wat je deze twee bands kwalijk zou kunnen nemen.

Ik ben er niet om te zorg te dragen voor een of ander genre binnen de heavy metal en ik denk niet dat er ook maar een band op Norma Evangelium Diaboli is die dat wel doet, maar ik denk dat je dat beter aan ze zelf kunt vragen.

- Bedankt voor dit interview!

Maligns Dinive Facing en Fireborn zijn samen op één LP te bestellen bij NOEVDIA en andere webshops

De hier gebruikte foto's komen van Extremmetal.se.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten