donderdag 28 april 2011

Enslaved en Negură Bunget in De Kade (Zaandam)

Voor een in Nederland vrij onbekende band als Enslaved leek er al om een uur of 20:00 vrij veel publiek binnen te zijn. Ik vraag me af of voorprogramma Negură Bunget daar misschien de reden voor zou kunnen zijn. De ruime vertegenwoordiging van shirtdragers van die groep lijkt daar wel op te wijzen. Aangezien ik deze band maar oppervlakkig ken, bedenk ik me dat ik er thuis toch eens wat vaker naar zou moeten gaan luisteren.

Het podium is vol. Heel vol. De volledige backline van Enslaved staat op het podium met daarvoor alle spullen die Negură Bunget bij hun optreden nodig denkt te gaan hebben. Zodra de band begint, wordt dan ook duidelijk hoeveel ruimte deze band eigenlijk nodig heeft en dat is ruim meer dan ze hier hebben.

Het blijkt al snel dat dit absoluut niet mijn soort muziek is. Allerlei vage, zweverige klanken, geklop op een houten plank, koeienbellen… Gedurende het kleine uurtje Negură Bunget heb ik verdomd weinig interessants voorbij horen komen. Maar goed, ik leg de schuld graag bij mezelf: ik hou niet zo van dit soort gedoe.


Als Enslaved begint wordt duidelijk waarvoor we gekomen zijn. De band weet een ontzettend professionele indruk te maken. Ze spelen overtuigend terwijl ook heel duidelijk te zien is dat ze dit inmiddels alweer 20 jaar doen. Frontman Grutle Kjellson entertaint het publiek, maant ze tot juichen en maakt af en toe een paar flauwe grappen.

Op zich is het vreemd om te bedenken dat deze band zijn loopbaan ooit begon bij het roemruchte Deathlike Silence Productions, want het grootste deel van de nummers die Enslaved vanavond ten gehore brengt vallen eerder onder de noemer progrock dan onder de black metal. Gelukkig komt ook het oude werk aan bod, met het legendarische Slaget i Skogen Bortenfor als absoluut hoogtepunt. Hoewel dit wat rommelig en volgens mij zelfs ingekort wordt uitgevoerd, heb ik toch af en toe het kippenvel op mijn armen staan.

En dan vraag ik me toch af wat een band als Enslaved met een voorprogramma als Negură Bunget moet… Misschien om Enslaved heftiger te laten klinken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten